Az élet vize | lowcarb magazin

Az élet vize

Az élet vize Diéta ide, vagy oda, a vízfogyasztás rendkívül fontos. Annak, aki „lowcarbozik”, pedig különösen oda kéne figyelnie, hogy ne a napi néhány bögre kávéban merüljön ki a folyadékbevitele. A víz energizál, méregtelenít, és nélkülözhetetlen a test alapvető funkcióihoz.

Az emberi test

A testünk 55-65%-át víz alkotja, de nem egyenletesen oszlik el bennünk-rajtunk ez a mennyiség. Például a vérben 90%, az agyban 85%, az izmokban 72%, a bőrben 71%, a csontokban 30% és a zsírban pedig mindössze 15% a víztartalom.

Amikor nem iszunk eleget, ez azokban a funkciókban mutatkozik meg először, ahol a legnagyobb a víztartalom. Jellemző tünete a tompaság, kábultság, vagy az általános izomgyengeség. Az utolsó dolog, amire a kiszáradás hatással van, a zsír. Ezért is fordulhat elő az, hogy az izzadás szinte semmilyen hatással nincs a testzsír-százalékra. A férfiaknak több vizet tartalmaz a testük, mint a nőknek, mivel ők genetikailag nagyobb izomtömeggel és kevesebb zsírral rendelkeznek, mint a hölgyek. Talán nem is gondolnád, hogy a víz a napi élelmiszerfogyasztásod legjelentősebb eleme. Étel nélkül csak elvagyunk egy-két hétig, viszont víz nélkül mindössze kb. 2 napig bírja a szervezet, mivel a test minden egyes folyamatához szükség van a tiszta vízre. E nemes nedű többek között bizonyos vitaminok, ásványi anyagok, aminosavak oldószere, a tápanyagokat szállítja a sejtekhez, lehetővé teszi az emésztést, „olajozza” az izületeket, eltávolítja az anyagcsere során keletkezett felesleges termékeket, gondozza a sejtek elektromágneses teréhez szükséges elektron- és protonszintet, fenntartja a testhőmérsékletet, és a legfontosabb szerveinket védő rugalmas burkot is víz alkotja.

Kiszáradtál?

A legtöbben nem tudnák kapásból megmondani, mennyi vizet ittak aznap. Nem gyümölcslevet, kávét, üdítőt, hanem igazi, tiszta vizet. Aztán egy hosszabb munkanap végén fejfájás gyötör, égnek a szemeid, fáj a hátad, és mintha az egész tested ólomból lenne. Jól ráfogod a stresszre, vagy a képernyőre, esetleg a hétvégi elégtelen mennyiségű alvásra.

Lehet, hogy igazad van, de sokkal valószínűbb, hogy részleges kiszáradás esete forog fenn. Talán több mint egy kávét ittál reggelire, egy nem-túl-lowcarb ebéd után pedig még egyet. Esetleg némi alkoholt is fogyasztottál, és a fennmaradó időben pedig egy légkondicionált, vagy fűtött helyiségben múlattad munkaóráid. Ezek mind nagyban hozzájárulnak a kiszáradáshoz, és hacsak nem ittál elegendő vizet folyamatosan a nap során, tüneteket fog produkálni a vízhiány. Ha rá vagy hangolódva a testedre, és fogod a jeleket, hamar elcsípheted a kiszáradás kezdeti tüneteit: ezek a szédülés, a fejfájás, az álmosság, a szomj, a kipirosodó bőr, a homályos látás és az izomgyengeség.

Sajnos a legtöbb embernek fel sem tűnik, hogy napjuk nagy részét részleges kiszáradás állapotában töltik, és bár a szomj a legnyilvánvalóbb jelzés, sokan még ezt is figyelmen kívül hagyják. Idősebb korban pedig már egyre csökken a szomjúságérzet, így nekik különösen oda kell figyelni testük egyéb jelzéseire.

A víz és a fogyás

A veséknek bőséges mennyiségű vízre van szükségük ahhoz, hogy megfelelően működjenek. Ha a vese nem jut elég vízhez, a májnak kell „besegítenie”, és átvállalni a vesétől néhány funkciót. Ez viszont azt okozza, hogy a májnak nem marad energiája arra, hogy az alapvető feladatát ellássa, vagyis energiát állítson elő az elraktározott zsírból. Így a fogyás abbamarad, vagy legalább is képtelen lesz egy bizonyos súly alá menni a diétázó. Tehát ha rengeteg vizet fogyasztasz, felgyorsíthatod a zsír-anyagcserét.

Ha sokszor iszol, gyakran öblíted a nyelved, ami megtisztítja az ízlelőbimbókat az olyan ízanyagoktól, amik könnyen válthatnak ki szénhidrát-éhséget. Ráadásul a vízzel teli pocak nem lesz éhes az étkezések között, így nem merül fel a csak-hogy-rágcsáljak-valamit jellegű bűnbeesés lehetősége.

Gondoltál már arra, milyen jó lenne egy olyan élelmiszer, ami negatív kalóriákat tartalmaz? Mondjuk mínusz 100 kalóriát egy adag. És amikor valami hizlaló dolgot eszel, csak elfogyasztasz ebből az izéből néhány adaggal, és máris lenulláztad a csemegét. Sajnos, ennyire jó hírrel nem szolgálhatok, viszont a jéghideg víz hasonló – bár jóval szerényebb mértékű – tulajdonsággal bír. Ha 4-5 fokos vizet fogyasztasz, azt a testnek fel kell melegítenie kb. 37 fokra, így e komoly munkában kalóriákat éget el. 2,5 dl jeges víz esetén szám szerint kilencet. Sok kicsi sokra megy...

Amikor a szervezetet megfosztjuk a megfelelő mennyiségű folyadék-beviteltől, a gyomor a bélrendszer alsó részéből vonja ki a vizet, így a széklet bekeményedik. A víz egyik legfontosabb szerepe a méreganyagok kimosása a testből – ez a zsíranyagcsere szempontjából létfontosságú folyamat, mivel a „hulladék” hamar felgyülemlik. És hiába fogyasztod a rostokat, ha nincs mellé elegendő víz, amit felszívjon, hogy ezáltal segítsen a mellékhelyiség-ügyeken.

Amennyiben szeretnéd, ha a fogyásod stabil és problémamentes lenne, egyszerűen csak igyál annyit, amennyi beléd fér – és még egy pohárral.

Mennyi az annyi?

Általánosan elfogadott adat, hogy a testsúlyodat alapul véve minden tíz kilóra számíts 3 dl vizet naponta – tehát egy 70 kilós embernek 2,1 liter vizet kéne fogyasztania. Más vélemények szerint ez éppen csak a kiszáradást előzi meg, ennél sokkal nagyobb (akár két-háromszoros) mennyiségben szükséges a tiszta víz fogyasztása az egészség megtartásához és a sikeres fogyókúrához. Az ellenlábasok veszélyesnek tartják a túlzott folyadékbevitelt, ám annak a 820 embernek a vizsgálata, akik az elmúlt közel tíz év során hónapokon át napi 4-5 liter vizet fogyasztottak diétájuk részeként, nem mutatott az égvilágon semmilyen negatív elváltozást. Még egy praktikus tanács: a napi vízmennyiség 3/4-ét fogyaszd el még délután öt óra előtt, így éjszaka nem kell kijárkálnod.

Mit iszunk?

A magyarországi vízminőségről igen szubjektív fogalmam alakult ki, amikor egy héten át méregettem a nálunk a csapból folyó – hol narancsos, hol iszapszürke színű – víznek nevezett valami oldottanyag-tartalmát. A csapvíz ún. ipari víz, amit különböző adalékanyagokkal tesznek kevésbé szennyezetté, viszont nem kevésbé kártékonnyá. A fertőtlenítésre használt klór például az egyik legerősebb oxidáns, így energiarabló is egyben. Elveszi a víz mágneses erejét, ami pedig nélkülözhetetlen lenne a sejtműködéshez.

Az ásványvizek egész tiszták, eltekintve attól a sok ásványi sótól, amelyek olyan formában vannak jelen a palackban, amit a szervezet nem igazán tud hasznosítani, és csak terhelik azt. Az ivóvíz oldószerként kéne, hogy funkcionáljon, ezt viszont csak akkor tudja megtenni, ha nincs benne eleve túl sok anyag már oldott formában.

Ha teheted,fogyassz tisztított vizet, és minél többet. Ártani nem árthat.

diet