Vitamin 1x1 [1] - B-vitaminok

Vitamin 1x1 [1] - B-vitaminok
A vitaminok csuda dolgok. Megfelelő mennyiségben képesek arra, hogy a testünket teljesen egészségesen tartsák, és akár komoly betegségeket is lehet kezelni velük – persze hozzáértő segítséggel. Nem titok, hogy rákost, AIDSest is meggyógyítottak már vitaminokkal, és bár ezt az illetékes hatóságok néha nehezményezik, nekünk tetszik. Mennyivel megnyugtatóbb a tudat, hogy nem valami kezelhetetlen betegséggel állunk szemben, hanem egy jókora vitaminhiánnyal, nem? Nézzük, mire valók például a B-vitaminok:

B1-vitamin (thiamin)

Kulcsfontosságú szerepet játszik a test anyagcseréjében, energiát generál, segíti a szénhidrátok elégetését, létfontosságú szerepet tölt be az idegrendszer, az izmok és a szív normális működésében. Stabilizálja az étvágyat, elősegíti a növekedést és a jó izomtónust.
Hiányában felléphet gyengeség, fáradtság, paralízis és idegi kimerülés, étvágytalanság, kisebb fájdalmak, depresszió, szív- és bélrendszeri problémák.

B2-vitamin (riboflavin)

Szükséges a tápanyagok anyagcseréjéhez, antitestek és vörösvérsejtek formájában nyújt segítséget, elősegíti a sejtműködéseket, fontos a látás, a körmök, a haj és a bőr számára, és elősegíti a méregtelenítő folyamatokat.
Hiányában szemviszketést, szemégést, szemvörösödést tapasztalhatunk, valamint lilás színű nyelvet, dermatitist, emésztési zavarokat, zsíros bőrt és kirepedt ajkakat is okozhat az elégtelen riboflavin-bevitel.

B3-vitamin (niacin)

Elősegíti a vérkeringést és csökkenti a vér koleszterinszintjét. Jó hatással van az idegrendszerre, segít a táplálékok anyagcseréjében, csökkenti a magas vérnyomást, a táplálék megfelelő hasznosítása révén növeli az energiaszintet, egészségesen tartja a bőrt, a nyelvet és az emésztőrendszert.
Hiányában kialakulhat pellagra, bélrendszeri zavarok, fejfájás, fáradékonyság, depresszió, étvágytalanság, ingerlékenység, rossz szájszag, fekélyek.

B5-vitamin (pantoténsav)

A táplálékban található energia hasznosulását segíti elő, továbbá a többi vitamin beépülésében is segít. Javítja a test stressz-ellenállását, munkálkodik a sejtépítésben és a központi idegrendszer fejlesztésében is. Segíti a mellékvese működését és ellenállóvá tesz a fertőzésekkel szemben azáltal, hogy antitesteket épít.
Hiányában fájó, égő lábak, bőrproblémák, visszamaradt növekedés, szédülések, emésztési problémák, hányás, nyugtalanság, gyomorideg és izomgörcsök alakulhatnak ki.

B6-vitamin (piridoxin)

A fehérjék építőanyagának, az aminosavaknak a szintéziséhez és lebontásához nélkülözhetetlen anyag. Szerepet játszik a szénhidrát- és zsíranyagcserében, az antitestek létrehozásában, fenntartja a központi idegrendszert, segít eltávolítani a testből a felesleges folyadékot a menstruáció előtti időszakban, megőrzi a bőr egészségét, csökkenti az izomgörcsöket, a zsibbadást, a kézfeszülést és a hányingert, segít fenntartani a test nátrium-foszfor egyensúlyát.
Hiányában idegesség, álmatlanság, pattanások, izomgyengeség, vérszegénység, szájbetegségek, végtaggörcsök, hajhullás, lelassult tanulás és vízvisszatartás jelentkezhet.

B12-vitamin (kobalamin)

A vörösvérsejtek létrehozásában és regenerálásában játszik fontos szerepet, így megelőzi a vérszegénység kialakulását. Szükséges a szénhidrát-, zsír- és fehérjeanyagcseréhez, segít egy egészséges idegrendszert fenntartani, elősegíti a gyerekek növekedését, növeli az energiát, szükséges a kalcium felszívódásához.
Hiányában a vészes vérszegénység és étvágytalanság mellett növekedési zavar, fáradtság, agykárosodás, idegesség, ideggyulladás, gerincagyi rendellenességek, depresszió és egyensúlyzavar keletkezhet.

Biotin

Alapvető eleme az anyagcsere- és energiatermelő folyamatoknak, segít a fehérjék, folsav, pantoténsav és a B12 hasznosulásában, és egészséges hajat biztosít.
Hiányában túlzott kimerültség, álmosság, izomfájdalmak, étvágyvesztés, hajhullás, depresszió és szürkés bőrszín jelentkezhet.

Referenciák:

Mindell, Earl. Vitamin Bible for the 21st Century, 2001
Cooper, Dr. Kenneth H. Advanced Nutritional Therapies, 1996
Kirschmann, John. Nutrition Almanac. New York: McGraw-Hill, 1984
Borton, Benjamin. Human Nutrition. New York: McGraw-Hill, 1978
Mindell, Earl. Vitamin Bible. New York: Rawson, Wade, 1980
Benowieez, Robert. Vitamins & You. New York: Berklett books, 1981
Bosco, Dominick. The People's Guide to Vitamins & Minerals. Chicago:
Contemporary Books, 198